Blog

Visueel hulpmiddel bij het rijden

Eén van de technische snufjes die steeds vaker te vinden zijn in moderne auto’s zijn achteruitrijcamera’s. Dit expliciete soort videocamera is specifiek ontworpen om aan de achterkant van het voertuig te bevestigen. Na aansluiting worden de door de videocamera opgenomen beelden door naar een schermpje, die geïnstalleerd is aan de voorkant van de auto. Dit visuele hulpmiddel kan niet alleen ongevallen voorkomen tijdens het autorijden, maar kan daarnaast ook een grote hulp zijn bij het inparkeren.

Wanneer je eindelijk je rijbewijs behaald hebt, ben je over het algemeen prima in staat om te rijden en te parkeren. Helaas zit een ongelukje vaak in een klein hoekje. Parkeerschade kan iedereen overkomen: een paaltje dat je net niet hebt gezien of een net iets te kleine parkeerplek. Gelukkig bestaat er tegenwoordig technologie, die je een extra handje kan helpen. Een Achteruitrijcamera kopen is dan zeker geen verkeerde aanschaf. Deze camera zorgt naast hulp bij het inparkeren voor een beter zicht op de weg, wat meer veiligheid en minder kans op schade als resultaat heeft. Zo wordt rijden niet alleen efficiënter, maar ook comfortabeler. Deze achteruitrijcamera voorkomt jaarlijks meer dan duizend ongelukken, simpelweg omdat er een groter zicht voor de bestuurder ontstaat. Denk daarbij maar eens aan spelende kinderen die hun bal volgen en opeens de weg op rennen, te krappe parkeerplaatsen waarvan je zou zweren dat er genoeg ruimte zou zijn en andere hindernissen die onverwachts verschijnen of over het zicht worden gezien.

Uit onderzoek is gebleken dat een Achteruitrijcamera het rijden stukken veiliger maakt. Dit onderzoek wat uitgevoerd werd door Institute of Highway Safety toonde aan dat de kans op een ongeluk tot wel 50% lager uitvalt als zonder Achteruitrijcamera. Dit komt met name omdat de zogenaamde blind spot met 90% verminderd word. Zo kan men op tijd zien dat er een paaltje staat of een spelend kind langsloopt. Inmiddels is ook de Nederlandse regering aan het kijken of het verplicht stellen van een camera een haalbare optie is. In 2015 vielen er 621 doden door het verkeer, het zou mooi zijn als we door gebruik te maken van achteruitrijcamera’s dit aantal fors kunnen verlagen.

Autocamera’s bestaan in diverse modellen en in diverse prijsklassen. Op deze manier is er voor ieder iets wils. De beste achteruitrijcamera vind je op achteruitrijcamerawinkel.nl, deze website heeft niet alleen camera’s voor in de auto, maar ook voor bijvoorbeeld achter de camper, caravan, vrachtwagen, boot of bestelbus. Zo is er voor ieder iets wils.

Geo-informatie en de maatschappij

Het is (nog?) niet gebruikelijk om in deze column een bloemlezing uit de vakbladen te geven. Putten uit het vooraanstaande vakblad GeoWorld van maart is toch goed voor een beeld van de maatschappelijke relevantie van GIS in de wereld. Die wereld lijkt vooral de Verenigde Staten te zijn: er schijnt immers wel een verwant vakblad GeoEurope nodig te zijn, maar niet een vergelijkbaar tijdschrift GeoUSA. GIS-pakketten komen ook allemaal uit de Verenigde Staten: ESRI, Intergraph, Smallworld, Autodesk.

Op deze pagina is dan ook ‘Column’ niet het enige Engelse woord! Kwam er onder de Clinton Administration een National Spatial Data Infrastructure (NSDI) en een Federal Geographic Data Committee (FGDC), nu biedt het Open GIS Consortium Inc. (OGC) van met name pakketleveranciers – een marktpartij dus – NSDI-prioriteiten aan voor de Bush Administration. Het OGC gelooft in de nieuwe Republikeinse administratie die in is voor groei van de markt en een efficiëntere overheidsadministratie. Het zogeheten Bush Transition Team kreeg een nota “Advanced Government through Interoperable Technologies”. Men wil een revisie van “Office of Management and Budget (OMB) Circular A-16″. Die aanschrijving positioneert de autoriteit van het FGDC. Die wil men nu laten vallen onder een nieuwe bovendepartementale ICT-autoriteit.

Verdere versterking van de rol van de private sector is een speerpunt, inclusief federaal betaalde programma’s voor internationale commerciële datastandaards. (Nu moet de Open GIS-standaardisatie door marktpartijen worden betaald en moet men afwachten wanneer de formele Internationale StandaardiseringsOrganisatie (ISO) ze oppakt.) Ruimtelijke informatie moet als kapitaalgoed worden gezien. Het OGC is een branche-organisatie die zich tot het hoogste bestuurlijk niveau richt. In Nederland zie ik nog geen parallel gebeuren bij de komende kabinetsformatie. Maar zoals al gezegd: bouw en verkoop van GIS-pakketten worden alleen opgepakt door het Amerikaanse bedrijfsleven, dat in het OGC wereld-monopolist is.
In Nederland wordt binnen het ICES-speerpunt ‘Ruimte voor geo-informatie’ (zie de rubriek ‘Uit de RAVI-Nieuwsbrief’ elders in dit nummer) wel gewerkt aan het ontwikkelen van een nationale geo-informatie infrastructuur, maar dat initiatief is vanuit de departementen genomen. Anderzijds werd in Nederland zelfs het Nationaal Clearinghouse voor Geo-Informatie al aan een marktpartij (Geodan) overgelaten, omdat het als publieke voorziening strandde. Een ander maatschappelijk item is de energiecrisis in Californië. Stroomopwekkers brachten hun leveranties tot een minimum terug, aangezien de nutsbedrijven hun schulden niet kunnen betalen omdat ze hun verkoopprijzen niet mogen verhogen.

Deregulering en herstructurering van de nutswereld zorgde voor de crisis in de technologisch meest geavanceerde mogendheid op aarde. De staat Californië kocht intussen de stroomlijnen van een nutsbedrijf weer op teneinde dat bedrijf van de financiële ondergang te redden. GeoWorld stelt op de voorpagina al de vraag: “Can GeoSpatial IT help?”. Opvallend was echter dat het vakblad van stroomproducenten (Electricity) GIS nog niet als reddende engel zag. In een artikel dat een antwoord geeft op de vraag of GIS kan helpen wordt geconstateerd dat de traditionele stroommeter de gebruiker niet on-line informeert en laat kiezen en kopen.

Gelukkig kan de GIS- en aanverwante IT-wereld helpen een keus uit distributieniveau’s te maken. De toekomst staat open voor “geospatial IT” en de verkopers ervan, ook wel ironisch de silicon-sector genoemd!

Ruitenwissers kopen

Zijn je ruitenwissers aan vervanging toe? Heb je er wel eens aan gedacht om dit zelf te doen? Het zal veel tijd en geld schelen en de ruitenwissers zijn verrassend eenvoudig te monteren. Wij leggen uit hoe dit werkt en waar je de beste ruitenwissers kunt kopen.

De ruitenwisser

Een wisserblad bestaat uit twee delen. Je hebt het frame en daarbovenop heb je een rubberen strip. Deze twee onderdelen zitten samen vast op de wisserarm van de auto. Als alles goed werkt helpen ze jou veilig en met goed zicht op weg. Echter is slijtage aan de wisserbladen onvermijdelijk; en is het dus nodig om ze tijdig te vervangen.

Wanneer is je ruitenwisser aan vervanging toe

Het is aan te raden om de wisserbladen te vervangen als:
-Het ruit niet meer goed schoon wordt gemaakt.
-De ruitenwissers strepen achterlaten op het ruit.
-Het rubber van het wisserblad loslaat.
-De ruitenwissers een piepend geluid maken.

Waar kun je ruitenwissers kopen

Tegenwoordig is het online bestellen van je ruitenwissers de gemakkelijkste manier om zelf auto-onderdelen te kopen. Dit scheelt een hoop kosten en tijd. Maar hoe bepaal je welke website betrouwbaar is?
Dat kun je onder meer zien aan het Webwinkelkeur lidmaatschap. Ruitenwissers-kopen.com is zo’n site met dit keurmerk. Hier vindt je voor alle soorten auto’s de juiste ruitenwisserbladen. Deze site is een echte aanrader want als je vandaag je ruitenwissers koopt heb je ze morgen al bij jou in huis en als je een bestelling plaatst van boven de 50 euro heb je zelfs geen verzendkosten. Ruitenwisser-kopen.com staat bij ons op nummer 1 in het rijtje van betrouwbare webwinkels waar je je ruitenwissers kunt kopen.

Hoe te monteren

Meestal worden er instructies meegeleverd als je een ruitenwisser koopt. Hierdoor kun je in een paar stappen zelf je wisserbladen eenvoudig vervangen. Omdat het monteren sterk afhankelijk is van het type wisserblad van je auto is elke instructie weer anders. Als er geen instructie meegeleverd wordt kun je instructiefilmpjes vinden op het internet of naar een garage gaan die ze voor jou monteert.

Veel succes!

Optimale wegligging met zomer- en winterbanden

Het hele jaar door wil je natuurlijk veilig van de auto gebruik maken. Een van de belangrijkste punten voor veilig gebruik van de auto is het contact met het wegdek. Je banden spelen daarbij uiteraard een cruciale rol. Slechte banden, bijvoorbeeld door geen profiel of scheuren in de wangen, zijn funest voor een veilige rit. Onder andere de ANWB adviseert dan ook om maandelijks je autobanden te controleren op profieldiepte, beschadigingen en bandenspanning. Zo kun je tijdig ingrijpen indien er onverhoopt iets niet goed is aan je banden. Maar ook andere aspecten zijn van invloed op de rijveiligheid. Hierbij kun je denken aan het seizoen waarin je rijdt.

Switch tussen zomer- en winterbanden

Er wordt al jaren veel aandacht aan besteed. Het jaarlijks wisselen van zomer- en winterbanden. Waar je in de zomer een optimale grip behaald met zomerbanden zijn deze in de winter een veel groter risico dan winterbanden. Doordat zomerbanden een vrij harde compound hebben en het profiel is ontworpen voor de afvoer van water zijn deze in de winter niet afdoende. Sneeuw en ijs gaan bij de zomervarianten in het profiel nesten waarna de grip bijna geheel verloren gaat. Met winterbanden voorkom je deze problemen. Doordat de winterband van een zachter compound rubber gemaakt wordt en deze grove profielvlakken heeft welke continu vibreren wordt sneeuw en ijs hier telkens uitgewerkt. Zo kan het profiel continu ”pakken” en zal deze dus vele malen minder snel gaan slippen. Het verschil qua remweg bedraagt maar liefst 50% op een besneeuwd wegdek.

Online bestellen en laten opslaan

Je winterbanden kun je uiteraard eenvoudig online bestellen. Een Nederlandse webshop in autobanden is bijvoorbeeld Banden Online Bestellen. Deze firma levert alle banden met laagste prijsgarantie. Hierdoor bespaar je aanzienlijk op de aanschaf en kun je veelal ook besparen op de montage en opslag van banden. De voordeligste montagepartner monteert al vanaf € 5,- per band. En opslag van een set banden kan al voor slechts € 25,- euro per jaar. Met deze scherpe tarieven bespaar je snel enkele honderden euro’s per aankoop. Daarbij worden bestellingen vaak de volgende werkdag geleverd.

Set stalen velgen met banden

Veel automobilisten rijden ’s winters liever op stalen velgen dan op lichtmetalen velgen. Vooral door pekel en ander vuil op de weg kunnen velgen beschadigen. Wanneer je op stalen velgen rijdt is dit veelal geen groot probleem. Bij lichtmetalen velgen is de gemiddelde automobilist hier niet blij mee. Lichtmetaal is een stuk prijziger in aanschaf en ook het laten repareren van lichtmetalen velgen is vaak duur in vergelijking met stalen velgen. Je koopt stalen velgen al vanaf € 30,- per velg terwijl lichtmetaal al snel rond de € 200,- per velg kost. Ook sets winterbanden met stalen velgen kun je super voordelig aanschaffen bij Banden Online Bestellen.

VEMO parkeerhulpsensor

Het zal u niet ontgaan zijn dat er in de auto-industrie constant gewerkt wordt om het autorijden gemakkelijker te maken, net als alle facetten die hieronder gerekend kunnen worden. Er zijn veel handelingen die komen kijken bij het rijden in een auto en niet iedereen is even handig met alle handelingen. Zeker in de steden kan het lastig zijn om de auto te parkeren bijvoorbeeld, zeker wanneer er regelmatig achterwaarts gereden moet worden om de auto op of van de plek te kunnen krijgen. Achteruit rijden is gewoon niet makkelijk, zeker niet wanneer er veel obstakels en paaltjes zijn. Gelukkig is hiervoor tegenwoordig een goede oplossing die bijna in elk soort auto in te bouwen is: de parkeerhulp. Dankzij de sensoren achter de auto wordt er een signaal afgegeven wanneer u te dicht bij een obstakel komt. Zo hoeft u ineens veel minder vreemde bewegingen te maken om te zien of u iets zal gaan raken.

Met de hulp van de VEMO parkeerhulpsensoren is het dus aanzienlijk makkelijker om achteruit te rijden. Wanneer u echter liever weet hoeveel ruimte u voor of achter de auto heeft, dan kunt u hier ook sensoren voor aanschaffen. Hoe harder het geluid van het waarschuwingssignaal wordt, hoe dichter u het obstakel nadert. Op die manier is het zelfs leuk om eerst even te oefenen, zodat u ook alle geluiden en signalen direct zal herkennen wanneer u daadwerkelijk met de auto op pad bent en de hulp van de sensoren nodig heeft. Het is slechts één van de vele ontwikkelingen die de laatste jaren doorgevoerd zijn, dus het wordt momenteel zeker nog gerekend tot één van de meer luxe producten bij het autorijden. Het zal u echter verbazen welke prijs er verbonden is aan deze vorm van luxe die veel schade aan de auto zal kunnen voorkomen.

Mapco stabilisatorstang

Veel onderdelen in de auto zijn ingebouwd om het gemak van de auto te bevorderen. Onder deze onderdelen wordt vaak de stabilisatorstang gerekend, maar hoewel deze zeker ook voor het comfort dient, is dit maar ten dele waar. De stabilisatorstang dient namelijk allereerst voor de veiligheid van de inzittenden van de auto en verhoogt daarnaast ook het comfort. De stabilisatorstang is een belangrijk onderdeel die gebruik wordt bij de ophanging van de auto. Door een tweede stang (de stabilisatorstang) te monteren aan de ophanging kan de auto namelijk niet meer extreem overhellen in scherpe bochten of bij onverwachte bewegingen. Dit is dus allereerst voor de veiligheid, de auto zal veel minder snel om kunnen slaan omdat het de spelingsruimte niet heeft om te kantelen, en dit verhoogt uiteindelijk ook het comfort.

Een stabilisatorstang moet een enorme kracht kunnen weerstaan om zijn functie uit te kunnen voeren. Daarom is het in dit geval zeer onverstandig om te kiezen voor een goedkoop model, of een versie waar geen merk aan verbonden is. Het gaat immers niet alleen om comfort, het is de veiligheid die op de eerste plaats staat. Een Mapco stabilisatorstang is een goede keuze in de meeste gevallen, dit is een goed merk dat sterke kwaliteit levert keer op keer en waarbij de verhouding tussen prijs en kwaliteit zeker prima in orde is. U kunt ervoor kiezen zelf de stabilisatorstang te vervangen of het uit te besteden aan een garage, maar kijkt u in beide gevallen ook even naar de stang aan de andere zijde van de auto. U zal niet de eerste zijn waarbij beide stabilisatorstangen aan slijtage onderhevig zijn geweest door het matig functioneren van één van de beide stangen. Kiest u voor Mapco stabilisatorstangen dan zal u een flinke tijd van het probleem af zijn.